به گزارش شبکه خبری تهران نیوز – سرویس اجتماعی: سابقه برگزاری کنکور سراسری در ایران به ۵۲ سال پیش یعنی در سال ۱۳۴۸ برمیگردد، ماراتن سالانهای که به مرور زمان با اعمال تغییراتی همراه بوده است.
نامش را که میشنوی خیلیها دلشوره میگیرند، از دانشآموزان مانده در پشت درهای بزرگ و آهنین کنکور تا خانوادههایی که چند سالی از عمر خود و فرزندانشان را با دلهره و دغدغه این رقابت علمی گذراندهاند.
از ابتدای برگزاری کنکور سراسری در کشورمان تا به امروز هر چه جلوتر آمدهایم به تناسب افزایش رقابت و حساسیتها برای عبور از این هفتخوان سهمگین، به مرور علاوه بر وارد آمدن برخی ایراد و اشکالها به نحوه برگزاری آن، کاسبیهایی در این میان شکل گرفته و این رقابت نفسگیر را برای برخیها شیرین و به صرفه کرده است.
درآمدزایی و کاسبی موسسات آموزشی تا آنجا پیش رفت که چندی پیش مجلسیها را به ورود به تاریکخانه ۸۲ هزار میلیارد تومانی مافیای کنکور واداشت، تا علاوه بر شفاف شدن گردش مالی کنکور، این موسسات را وادار به پرداخت مالیات کند.
پس از کش و قوسهای فراوان درباره ایرادات و نحوه برگزاری کنکور، بالاخره شورای عالی انقلاب فرهنگی با ورود به این موضوع و اتخاذ تصمیمات جدید، دست به جراحی کنکور زد.
خلاصه و چکیده برگزاری جلسات فنی و کارشناسانه در این باره با حضور مسئولانی از وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی و قانونگذار متولی را میتوان در پنج تغییر اساسی در کنکور خلاصه کرد، تغییراتی که در تصویب سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی گنجانده شدهاند.
برگزاری سالانه دو بار کنکور، لحاظ کردن سابقه تحصیلی ۶۰ درصدی و سهم ۴۰ درصدی برای کنکور، برگزاری کنکور سراسری برای دروس تخصصی و انتقال دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی دانشآموزان از مهمترین این مصوبات هستند.
بنابر این مصوبه نتایج آزمونی که دانشآموزان در آن شرکت میکنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت، همچنین دانشگاههای کشور میتوانند یک حد نصاب برای معدل لحاظ کرده و بر مبنای آن نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنند، نکته مهمتر آنکه تغییرات در کنکور از سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه یاد شده اعمال میشود.
حال باید دید کنکوری که پس از مدتها مطالبهگری جامعه فرهنگیان، دانشآموزان و خانوادههای آنها نونوارشده، چه اندازه قادر به حذف مشکلاتی خواهد بود که سالها است بر نظام آموزشی کشور چنبره زده و احاطه داشتهاند.
عبور کنکور از کانال مجلس منطقیتر بود
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: از مدتها پیش نمایندگان مجلس و دیگر دستاندرکاران امر به دنبال مدیریت و حل مسائل مربوط به کنکور بودند، از اینرو از ابتدای فعالیت مجلس یازدهم سامان دادن به برگزاری کنکور یکی از موضوعات مدنظر وکلای مردم بود.
مهرداد ویسکرمی با اشاره به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سنجش و پذیرش دانشجو در کشور، عنوان کرد: به نظر میرسد به واسطه خلایی که در این باره بین مجالس دهم و یازدهم پیش آمده بود، زمینه ورود شورای انقلاب فرهنگی به موضوع فراهم شد.
وی بیان کرد: البته با توجه به رسالت و ماهیت کاری مجلس در بُعد سیاستگذاری و قانونگذاری و ضرورت بررسی این موضوع در کمیسیون تخصصی آموزش، تحقیقات و فناوری، شایستهتر به نظر میرسید اگر پرداختن به موضوع کنکور از خانه ملت کلید بخورد.
جراحی کنکور در غیبت مجلسیها
عضو کمیسیون آموزش مجلس که خود در برخی از جلسات بررسی نحوه برگزاری کنکور حضور یافته است، افزود: اگرچه از برخی نمایندگان برای شرکت در این جلسات دعوت شده بود، اما با توجه به تداخل زمانی با برگزاری جلسات صحن عملا این امکان فراهم نمیآمد.
ویسکرمی با ابراز خرسندی از جراحی بزرگ در کنکوری که نحوه کنونی برگزاری آن قابل قبول نیست، گفت: البته همچنان معتقدم باید سهم بیشتری برای ایفای نقش مجلس در این تصمیم مهم لحاظ شده و زمان برگزاری جلسات تصمیمگیری به ساعتی غیر از زمان جلسات مجلسیها موکول میشد.
وی تاکید کرد: اعمال نظرات کارشناسانه اعضای کمیسیون آموزش در این تصمیم مهم را حقی قائل برای خود میدانیم، از اینرو باید برناهمریزیها به نحوی صورت میگرفت که نظرات فنی و کارشناسانه مجلسیها در این باره اعمال میشد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: با وجود غیبت و اثرگذاری حداقلی نمایندگان مجلس در روند تصویب تغییرات جدید در کنکور، اما این تصمیمات پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسانه و بحث و بررسیهای اصولی و عملی توسط افراد مجرب نهایی شده است.
در اجرای مصوبات کنکوری شتاب نکنید
ویسکرمی ادامه داد: از مهمترین اهداف تغییر و تحول در کنکور توجه به سابقه تحصیلی دانشآموزان و نه خلاصه کردن همه توانمندیها و شایستگیهای آنان در نیم روز برگزاری آزمون و به تبع کاستن از بار فشار روانی آن است.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات و کاستیها در روند برگزاری کنکور در بعضی مناطق، تصریح کرد: بنابرای یکی از مسائل مهم این است که آموزش و پرورش چه اندازه از ظرفیت و زیرساختهای لازم برای برگزاری آزمونی عادلانه در سطح کشور برخوردار است؟
عضو کمیسیون آموزش درباره برخی ابهامات مبنی بر چگونگی جلوگیری از ایجاد رانت در تعیین معدل سالانه دانشآموزان، گفت: در جلسات بررسی موضوعات به این مسئله اشاره شد که برای جلوگیری از این امر میتوان امتحانات همه پایههای تحصیلی مقطع متوسطه دوم را به صورت سراسری و یکسان برگزار کرد.
ویسکرمی بیان کرد: با وجود همه سئوالات احتمالی درباره نحوه برگزاری کنکور، اما ماهیت کار مفید و ضروری بوده اما نکته مهم آن است که نباید در اجرای آن تعجیل و با شتاب اقدام کرد، بلکه باید همه جوانب امر سنجیده و از صاحبنظران در این باره مشورت و نظرخواهی شود.
انتهای پیام/