×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۲۴ تیر , ۱۴۰۳
بررسی شاخص کیفیت آموزش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

دکتر مهرداد ویس کرمی در گفت و گو با ایسنا، در تشریح جلسه یکشنبه (۲۲ خردادماه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این جلسه بحث بر سر شاخص کیفیت آموزش در آموزش و پرورش بود که مرکز پژوهش های مجلس تحقیق خوبی را در این رابطه انجام داده و به صورت جزوه هم در اختیار نمایندگان قرار گرفت و خودشان نیز توضیحاتی درباره آن ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه در جلسه روز گذشته معاونان آموزش وزیر آموزش و پرورش نیز حضور داشتند، تصریح کرد: در این جلسه از ابعاد مختلف و در مقایسه با کشورهای منطقه و بعضا در مقایسه با سایر کشورهای جهان، قبل و بعد از کرونا شاخص های مختلفی مطرح شد که جایگاه کشور را در حیطه آموزش مورد بررسی قرار می داد، مثلا موضوعاتی مانند جاماندگان از تحصیل، شاخص هایی مثل آزمون تیمز که به صورت جهانی برگزار می شود، شاخص هایی که مثلا معدل دروس مختلف در دبیرستان و سواد خواندن را نشان می دهد که این موضوعات از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گر فت.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت مطلوبی در آموزش و پرورش نداریم، تاکید کرد: لازم است تلاش های زیادی شود تا فارغ از مسائل دیگر، شاخص های کیفیت آموزش در آموزش و پرورش ارتقا پیدا کند.

ویس کرمی افزود: آنچه نگران کننده است آسیبی است که آموزش و پرورش ما بر اثر کرونا دیده است و خیلی از دانش آموزان آسیب علمی دیدند. حتی این دوستان معتقد بودند اگر ما نتوانیم دروازه چند ماهه این آسیب ها را در آموزش و پرورش برطرف کنیم شاید باعث بازماندن دانش آموزان بسیاری از تحصیل شود که این مقایسه را در مورد مدارس مختلف هم انجام داده بودند و حتی مقایسه بین استان های مختلف در مورد معدل تک تک دروس انجام شده بود که درصدهای کنکور پایین بود. وقتی شما این شاخص ها را کنار هم می گذاشتید نشان دهنده این بود که آموزش و پرورش ما نیاز به تلاش جدی دارد که به جایگاه شایسته خود برسد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اسباب و عللی که موجب این کار شده باشند مورد بررسی قرار گرفت که یکی از این موارد عدم دقت در جذب معلم بود که توسط مجلس و دولت های گذشته و حتی شاید در این مجلس هم انجام شده و متاسفانه باعث افت کیفیت آموزش شده است و یا عدم تناسب رشته تحصیلی معلمان و تخصص او در آن رشته و دروسی که تدریس می کند که بعضی از این موضوعات واقعا دیگر قابل جبران نیست و با گذشت زمان اگر بتوانیم باید معلم را ارتقاء دهیم وگرنه باید بازنشسته شود و برای آینده فکر جدی اندیشیده شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه یادآور شد: یکی از علت های اصلی این مشکل، نبود برنامه درازمدت در آموزش و پرورش بوده که شاید یکی از دلایل آن تغییرات بسیار جدی در حیطه وزیر آموزش و پرورش و عدم استقرار مدیریت توانمند طولانی مدت قابل توجه بود که بتواند برنامه محکمی را ارائه و اجرا کند.

ویس کرمی افزود: این جلسه، جلسه جامع و خوبی بود و این نگرانی را در اعضای کمیسیون بیشتر از قبل کرد تا بتوانیم تلاش بیشتری کنیم و در آینده نزدیک از این وضعیت خارج شویم.

وی در پایان گفت: البته استفساریه ای در مورد اینکه منظور از دانشجو در بحث بیمه تحصیلی چیست نیز مطرح و بررسی شد که آن هم بیشتر بسط این موضوع بود که منظور از دانشجو کیست و آنچه که تصویب شد این بود که هر کسی به هر عنوان در دانشگاه های مورد تعیین وزارتین علوم و بهداشت چه در داخل و چه در خارج از کشور تحصیل می کند، مشمول این قانون می شود و در حقیقت رفع ابهام از این قانون بود و همچنین طلاب را هم طبق مقررات مدیریت حوزه علمیه مشمول این قانون قرار می داد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.