×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پیگیری مشکلات آبخیزداری حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی در دیدار دکتر ویسکرمی با رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط مردمی دکتر ویسکرمی، پس از برگزاری جلساتی با مدیران منابع طبیعی استان لرستان و مراجعات مردمی در مورد مشکلات آبخیزداری حوزه انتخابیه، روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، آقای دکتر ویسکرمی با جناب آقای دکتر منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری دیدار کرد و با تقدیم مکتوب مشکلات آبخیزداری حوزه انتخابیه، ضمن تشکر از زحمات سازمان در اجرای پروژه‌های قابل توجه در حیطه آبخیزداری استان لرستان، خواهان ایجاد عدالت در توزیع طرح های مزبور شد.

مطالعه و اجرای طرح های آبخیزداری در بخش های تابع حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی از مطالبات مردم شریف منطقه بود که مورد موافقت دکتر منصور قرار گرفت.

متن نامه دکتر ویسکرمی خطاب به دکتر منصور به شرح زیر است:

«همانگونه که مستحضرید در استان لرستان، حوضه آبخیز کارون بزرگ، شامل شهرستان های ازنا، الیگودرز، بروجرد و خرم آباد و حوضه آبخیز کرخه، شامل کوهدشت، رومشکان، پلدختر، الشتر، نورآباد، خرم آباد و چگنی می باشد.

قریب ۲۰ سال است که در حوضه آبخیز کارون بزرگ، برای شهرستان خرم آباد(بخش پاپی) هیچ کاری صورت نگرفته است. بخش پاپی به زودی به شهرستان تبدیل می شود.
در حوضه کرخه نیز سدهای چگنی ۱ و ۲ که در دو کیلومتری شهر دوره به عنوان مرکز شهرستان چگنی، جهت کنترل سیلاب احداث شده اند، به علت نداشتن حوضه آبریز دائمی، فاقد آب بوده و مهم تر این که به دلیل عدم اجرای کارهای اصلی آبخیزداری در بالادست، هم اکنون کاملا رسوب گرفته و هیچ گونه استفاده مفیدی برای چگنی ندارد و با وقوع سیلی مثل سال ۹۸، چگنی کاملا زیر آب می رود. این دو سد در سال ۷۵ احداث شده و در سال ۹۰ کاملا دچار رسوب گرفتگی شده‌اند.

در بخش شاهیوند از شهرستان چگنی هم که در حوضه کرخه می باشد صرفاً مطالعاتی شروع شده اما کار عملی صورت نگرفته است.

در بیرانشهر از بخش های شهرستان خرم آباد هم در منطقه خشکه رود داربلوط، مطالعاتی با هدف کنترل و تقویت آب های زیرزمینی در حال انجام است که نیازمند اعتبار است.

خواهشمند است دستور فرمایید تخصیص لازم برای انجام طرح های آبخیزداری نامبرده در حوزه خرم‌آباد و چگنی در دستور کار قرار گیرد:

۱.مطالعه همزمان با اجرا (ECP ) در بخش پاپی شهرستان خرم آباد، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان.
۲.هزینه لایروبی سد های ۱ و ۲ چگنی با ضرایب منطقه ای و بالاسری در حدود ۲۰ میلیارد تومان.
۳.هزینه جلوگیری از رسوب مجدد در بالادست آبخیزداری میشاخور چگنی حدود ۱۰ میلیارد تومان
۴. هزینه شروع مطالعات و اجرای آبخیزداری بخش شاهیوند چگنی، حدود ۵ میلیارد تومان

پیشنهاد می شود برای جبران کم کاری های گذشته یک ردیف اعتباری برای بخش پاپی در حوضه کارون بزرگ و بخش شاهیوند در حوضه کرخه اختصاص یابد.»

در این جلسه دکتر منصور دستور مطالعه و اجرای طرح آبخیزداری در مناطق یاد شده را صادر نمودند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.