×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رتبه‌بندی معلمان کار بزرگی بود که با همت دولت سیزدهم و مجلس یازدهم عملیاتی شد

دکتر مهرداد ویس‌کرمی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به بحث رتبه بندی معلمان و وجود نیاز این قانون بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: «موضوع رتبه بندی از ۱۰ سال پیش مطرح شده بود و طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید توسط مجالس و دولت‌های قبلی اجرا می‌شد. اما متاسفانه در این زمینه کوتاهی شد تا زمانی که مجلس یازدهم روی کار آمد و از همان ابتدا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جلسات مفصلی با دولت و سازمان برنامه و بودجه و وزیر آموزش و پرورش در این خصوص برگزار کردند.»

وی افزود: «در نهایت نمایندگان مجلس یازدهم، دولت دوازدهم را وادار به ارائه لایحه رتبه بندی معلمان کردند با این وجود بار مالی که این رتبه بندی داشت باعث شده بود که دولت دوازدهم اهمیت کمتری به این مساله بدهد. دولت دوازدهم عملا با در نظرگیری رقمی ناچیز برای رتبه بندی مانع اجرایی شدن آن شد.»

۹۰۰ هزار معلم مشمول قانون رتبه بندی بودند

ویس‌کرمی عملکرد دولت سیزدهم در بحث رتبه بندی معلمان را موفق ارزیابی کرد و گفت: «خوشبختانه با ورود دولت سیزدهم و اصرار مجلس و رایزنی‌های فراوانی که انجام شد، رتبه بندی در مجلس تصویب شد و آیین‌نامه آن نیز در دولت تصویب شد‌. علیرغم اینکه حدود ۹۰۰ هزار معلم مشمول این قانون بودند، وزارت آموزش و پرورش کار خیلی بزرگی انجام داد و بارگذاری مدارک انجام شد.»

وی در ادامه وجود برخی مشکلات را طبیعی دانست و افزود: «اختلالاتی به صورت طبیعی وجود داشت، چرا که حجم کار بسیار بالا بود و طبیعی بود که معلمان و فرهنگیان عزیز نیز در این زمینه تجربه کمتری داشته و آمادگی لازم برای تهیه بعضی از اسناد و مدارک را نداشتند. همه این مسائل باعث شده به صورت طبیعی در ابتدای کار یک اعتراضات و مسائلی از این قبیل به وجود آید.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید به پذیرش اعتراضات در بحث قانون رتبه بندی توسط دولت، افزود: «خوشبختانه دولت بحث ثبت اعتراض‌ها را پذیرفت و حتی مرحله اخیر ثبت اعتراضات نیز انجام شد و اعتراض‌ها بررسی شد. مساله‌‌ای که وزیر محترم فرمودند که مشکلات طرح رتبه بندی تا جای ممکن حل شود به محض اینکه شرایط طرح رتبه بندی به حالت ثبات برسد ما تغییراتی در آیین‌نامه به طوری که نخواسته ظلمی متوجه شخصی نشود ایجاد می‌کنیم. بنابراین به نظر می‌رسد این کاری که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم با وحدت و همدلی علیرغم فشار مالی که روی دولت وجود داشت، انجام شد گام بسیار بزرگی محسوب می‌شود.»

تخریب‌ها ریشه انتخاباتی دارد

ویس‌کرمی با اشاره به ریشه سیاسی و انتخاباتی تخریب‌ها، اظهار کرد:«به نظر می‌رسد این تخریب‌ها بیشتر استفاده انتخاباتی داشته و مصرف آن مصرف سیاسی و انتخاباتی است. این تخریب‌ها به نفع جریانی است که هرگاه قدرت اجرایی و قانون گذاری کشور را در دست گرفتند به جز نارضایتی برای مردم چیزی به بار نیاوردند. نشانه آن نیز همین بود که توسط مردم حذف شدند. به طور طبیعی ما انتظار بیشتری از این افراد نداریم.»

وی درباره ترویج نارضایتی و القای آن به جامعه گفت: «در آستانه انتخابات هستیم و ایجاد نارضایتی یا القای نارضایتی در دستور کار دشمن انقلاب و متاسفانه افرادی در داخل که شرایط را درست درک نکرده یا اشتباهاتی داشته باشند قرار دارد. آنچه حائز اهمیت است این است که این کار بسیار بزرگ انجام شده است و هر کار بزرگی نیز نقائصی دارد.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مهم‌ترین نکته را اراده جدی دولت و وزیر آموزش و پرورش در حل مشکلات دانست و افزود: «مهمترین نکته این است که دولت و بخصوص وزیر محترم آموزش و پرورش اراده بسیار جدی برای حل ایرادات این کار دارند. از آن‌جایی که آیین‌نامه نیز در اختیار دولت است، دست دولت در این زمینه برای تغییر آیین‌نامه به نفع برقراری عدالت باز است و جای نگرانی وجود ندارد.»

ویس‌کرمی برخی مشکلات را ناشی از کمبود بودجه بر شمرد و بیان کرد:«مقداری از مشکلات مربوط به بحث تامین اعتبار این طرح است که ان‌شاءالله آن نیز در حد مقدور با کمک سازمان برنامه و بودجه انجام خواهد شد و مسئولان این سازمان نیز همان طور که تاکنون کمک کرده اند کمک کنند تا این بار سنگین و بزرگ به سلامت به منزل برسد.»

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.