×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پیگیری‌های متعدد و برگزاری جلسات کارشناسی برای آزادسازی آب سد ایوشان برای کشاورزان بخش بیرانوند با پیگیری و حضور دکتر ویسکرمی

به درخواست دکتر ویسکرمی روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری جلسه‌ای با موضوع خشکسالے و کشت‌هاے زراعے آب‌بر در حوزه خرم‌آباد و به ویژه بیرانشهر با حضور ریاست جهاد کشاورزے استان، معاونت حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای و همچنین نمایندگان کشاورزان بیرانشهر و ریاست جهاد کشاورزے بیرانشهر برگزار شد.

ابتدا آقاے دکتر حسنے مقدم ریاست محترم جهاد کشاورزے استان توضیحاتے در مورد وضعیت موجود بیان کرده و گفت: سال گذشته ۵۱۵ میلے متر بارش داشتیم که این رقم امسال به ۳۴۱ میلے متر کاهش یافته است.

در ادامه دکتر ویس‌کرمی اظهار داشت: ما همیشه بین سیل و خشکسالے در برزخیم و آن صحبت بنده مبنے بر ظلم تاریخے به لرستان در اینجا مصداق پیدا می‌کند و با وجود تمام باران‌هایے که در طول سال داریم، اما به دلیل نبود سد، هیچ استفاده مفیدے از این بارش‌ها نداشتیم.

وی افزود: ما باید به عنوان مدیران و نمایندگان استان به مشکلات مردم وارد شویم نه اینکه بگذاریم صداے اعتراض مردم بلند شده و بعد فکر چاره کنیم.

نماینده مردم شریف خرم‌آباد و چگنے در مجلس شوراے اسلامے با بیان اینکه مسئولان و نمایندگان نباید موضع انفعالے داشته باشند،ادامه داد: باید افرادے باشند که پاے کار بایستند و به مطالبات حق مردم رسیدگے کنند.

دکتر ویس‌کرمے تصریح کرد: مصرانه پیگیر بحث حق آبه استان لرستان هستم و اگر عمر وزارتِ وزیر فعلے نیرو کفاف ندهد، از وزیر بعدے در دولت آینده نیز سوال خواهم کرد.

وی به مشکلات معیشت مردم و کشاورزان بیرانشهر اشاره کرد و افزود: با توجه به ایجاد آزادراه و از طرفی خشکسالی‌های اخیر، باید به معیشت مردم و کشاورزان بیرانشهری توجه ویژه شود.

دکتر ویسکرمی بر فعال تر شدن ترویج کشاورزی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانے و اقناع مردم باید انجام شود، به مردم اعتماد کنید و شرایط استان را براے مردم توضیح دهید چرا که مردم متوجه شرایط هستند.

مقرر شد جلسه دیگری برای بررسی کشت برنج در بیرانشهر برگزار شود که دکتر ویسکرمی نیز برای دفاع از حق مردم در این جلسه حضور خواهند یافت.

جلسه نهایی

طی چندین جلسه که به درخواست دکتر ویسکرمی در جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان و با حضور کشاورزان محترم بیرانشهر برگزار شد، بررسی های کارشناسی انجام شد.

در نهایت در جلسه نهایی که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد، باز شدن آب سد ایوشان برای کشاورزان بیرانشهر به تصویب رسید که صورت جلسه آن جلسه شرح زیر است:

  1. مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای لرستان میزان آب موجود در دریاچه سد ایوشان و میزان آبی که قابلیت رها شدن دارد را به جهاد کشاورزی استان اعلام کند.

۲. جهاد کشاورزی استان بر اساس میزان آب موجود و با توجه به کاهش میزان بارندگی سال جاری، نسبت به ارائه الگوی کشت مناسب و اعلام به تعاونی آب بران کشاورزان اقدام کند.

۳. شرکت آب منطقه‌ای اهداف سد ایوشان را بررسی و در خصوص سهم اب اراضی واقع در بیرانشهر اظهار نظر نماید.

۴. کشت برنج بر اساس مصوبات شورای حفاظت منابع آب استان، با استفاده از منابع آب زیرزمینی ممنوع است.

۵. تعاونی آب بران موظف است بر اساس الگوی کشت ارائه شده جهاد کشاورزی نسبت به تقسیم و توزیع آب اقدام نماید.

۶. کلیه کشاورزان منطقه می بایست جهت تامین آب مورد نیاز با تعاونی آب بران عقد قرارداد مستقیم داشته باشند، در غیر این صورت مسئولیتی در خصوص تامین آب زمین‌های افراد مذکور ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.