×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
خالص سازی کلید رمزی است برای هجمه‌ها و فشارها به دولت

دکتر مهرداد ویس‌کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به خبر تغییر ۲۰ هزار مدیر مدرسه در سال تحصیلی جدید در قالب طرح «خالص سازی مدیران» گفت: نمی‌دانم برای نخستین بار چه کسی اصطلاح خالص سازی را به کار برده است و به نظر می رسد «خالص سازی» بیشتر کلید رمزی است برای برخی از هجمه ها که در راستای فشار به دولت به دلیل تغییر مدیران به کار می‌رود و هدف آن کسب سرمایه اجتماعی برای انتخابات است وگرنه هر تفکر سیاسی که به قدرت می‌رسد دست به یکسری تغییرات می‌زند تا بتواند مدیریت کشور را در جهت اهداف مورد نظر خود، منسجم و کارآمد کند.

اصطلاح «خالص سازی» را برخی از سیاسیون مشهور به کار می‌برند

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصطلاح «خالص سازی» را برخی از سیاسیون مشهور به کار می‌برند، افزود: این سیاسیون در قالب جعل اصطلاح خالص سازی می‌خواهند به جامعه القا کنند که تمام شما دارید از گردونه حذف می‌شوید و سلیقه سیاسی حاکم درصدد است که تمام رقبا را از مسیر بردارد و ناخودآگاه خود را به عنوان منجی وضعیت موجود نشان دهد در حالی که خود این افراد سابقه درخشانی در تحمل مخالفان و حتی رقبای سیاسی ندارند.

تغییر و تحول در مدیریت مدارس بر مبنای عملکرد افراد است

وی در خصوص نسبت دادن خالص سازی به وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به جلساتی که با وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون داشته‌ایم، ایشان تاکید بر بررسی عملکرد مدیران داشتند و مدعی تغییر و تحول در مدیریت مدارس بر مبنای عملکرد افراد هستند که در صورت تحقق، قابل دفاع است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به شاخص‌ها و ملاک‌های خالص سازی مدیران مدارس، یادآور شد: آموزش و پرورش یکسری گزینه‌ها و شاخص‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای دارد که به صلاحیت عمومی افراد، تخصص و کار حرفه‌ای آنها باز می‌گردد، شاید مدیری به لحاظ حرفه‌ای خبره باشد به فرض مثال معلم نمونه باشد اما به جهت مدیریتی عملکرد مطلوبی نداشته باشد، بر همین اساس ما نمی‌توانیم به صورت کلی عملکرد وزارت آموزش و پرورش را نقد کنیم، بلکه برای نقد عملکرد آموزش و پرورش در این خصوص باید یا «ملاک‌ها و شاخص‌ها» اعلام شده وزارتخانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد یا «تطبیق مصادیق با آن ملاک‌ها و شاخص‌ها» وگرنه دچار آشفتگی در قضاوت و نقد سلیقه‌ای خواهیم شد.

خالص سازی مدیران با استناد به اعداد و ارقام نادرست است

ویس‌کرمی نقد خالص سازی مدیران را به صرف استناد به اعداد و ارقام تغییرات و عزل و نصب ها، نادرست دانست و یادآور شد: اگر در خالص سازی فقط به اعداد و ارقام اکتفا کنیم و تاکید داشته باشیم چند صد یا چند هزار نفر تغییر کرده‌اند لزوما درست نیست بلکه باید بررسی شود که بر مبنای چه شاخص‌‌هایی مدیران جابجا شده‌اند آیا بر مبنای عملکرد بوده و یا نه بر اساس سلیقه جابجا شده‌اند.

«سلیقه مدیر» یکی از مباحث نانوشته در مدیریت است

رئیس کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس «سلیقه مدیر» را یکی از مباحث نانوشته و پذیرفته شده در عرف و علم مدیریت عنوان کرد و گفت: زمانی که شخصی بر کرسی مدیریت تکیه می‌زند به نوعی سلیقه های وی در اجرای قانون و انتخاب همکاران، روش‌های اعمال مدیریت تاثیر گذار خواهد بود و نمی‌توان کسی را به دلیل اعمال سلیقه مورد مواخذه قرار داد بلکه باید بررسی شود که آیا سلیقه اعمال شده در چهارچوب اخلاق، شرع، قانون و هنجارهای جامعه بوده یا نه؟ بلکه حتی می‌توان گفت که در مورد مناصب انتخابی، مردم به سلیقه سیاسی مزبور رای داده‌اند و لازمه‌ی مردم سالاری این است که به انتخاب مردم احترام بگذاریم و سلیقه انتخاب شده توسط آنان را تا جایی که در چهارچوب شرع، عقل و قانون باشد به رسمیت بشناسیم!

خالص سازی مدیریت، باید دو حیطه از هم تفکیک شود

وی با بیان اینکه در نقد خالص سازی مدیریت، باید دو حیطه از هم تفکیک شود، یادآور شد: در مرحله نخست؛ شاخص های تعریف شده است و حیطه دوم؛ تطبیق مصادیق مورد ادعا با شاخص ها! لذا در نقد خالص سازی مورد ادعای منتقدان، باید شاخص هایی تعریف شود و البته ممکن است بر روی شاخص های مذکور، نقد یا حرف و حدیثی باشد. نکته مهم و قابل توجه این است که سلیقه‌‌ی مدیران، مسئله نانوشته ای در مدیریت است که از نظر عرف، عقل و دین قابل قبول است.

ویس کرمی در ادامه اظهار داشت: درست نیست با یک اصطلاح از قبیل خالص سازی که با پشتوانه رسانه‌ای انجام می شود تمام عملکرد مدیران را با یک چوب برانیم، در بیشتر موارد، به کار بردن واژگانی مانند خالص سازی، با هدف تخریب رقیبان به کار رفته و با نیت جنگ روانی تکرار می‌شود و مدیران اجرایی باید در این راستا دقت بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه یادآور شد: در چنین مواردی این گونه اصطلاحات جعل شده مانند توری می‌ماند که تعداد زیادی از افراد را به آرامی و بدون سر و صدا در سیطره خود می‌گیرد و سپس آنها را به هر طرف که خواست هدایت و صید می‌کند‌. درست در این نقطه است که وظیفه و نقش خواص آگاه، مشخص می‌شود. خواص مزبور، باید به روشنگری بپردازند و هزینه‌ِ روشنگری‌های خود را نیز قبول کنند؛ اما واقعیت این است که بسیاری از خواص، شهامت و خطرپذیری لازم را برای انجام این وظیفه مهم ندارند و میدان را به نفع جریان ناسالم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رها می‌کنند تا با قدرت رسانه‌ای و جنگ روانی خود به جعل اصطلاح، دو قطبی سازی جامعه و تغییر ارزش‌ها بپردازد.

وی افزود: کسی حق ندارد در جامعه انسانی که باید براساس منطق و خرد و دین اداره شود، با جعل اصطلاحات خودساخته، راه را بر خردورزی ببندد و از سوی دیگر، راهی جز دفاع فکری از ارزش‌های اصیل اسلامی، تاریخی و اجتماعی وجود ندارد و صد البته این میدان مبارزه، هزینه خود را خواهد داشت که نباید از آن ترسید به اعتقاد بنده ایستادن در مقابل هژمونی رسانه‌ای باطل، به معنای واقعی کلمه «جهاد فی سبیل‌الله،» محسوب می‌شود و مصداق این حدیث شریف است که «بزرگترین جهاد، سخن حقی است که در مقابل حاکم ظالمی گفته شود» و چه حاکمی ظالم‌تر از هژمونی لیبرال دموکراسی آمریکایی و غول رسانه‌ای آن!

ویس کرمی در پایان خاطرنشان کرد: مدیرانی که قصد اصلاح جامعه را دارند نباید از اصطلاحات رسانه‌ای بترسند بلکه باید با شاخص‌های دینی و عقلانی عمل نمایند.

انتهای خبر/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.