×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین کارگروه بنده که با حضور متخصصان تشکیل شد، کارگروه آب بود/ طی دو سال اخیر پیرامون آب گفتمان سازی انجام شد/ تلاش خواهم کرد اطلاعات آب را از حالت محرمانه خارج کنم/ مشکلات آب اصفهان به لرستان ارتباطی ندارد/ عامل ظلم تاریخی به لرستان در مسئله آب، مافیای آبِ وزارت نیرو است!

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط مردمی دکتر ویسکرمی، روز چهارشنبه دهم آذرماه ۱۴۰۰، دکتر ویسکرمی با حضور در دانشگاه لرستان، ضمن دیدار با اعضای بسیج دانشجویی این دانشگاه، در مورد مسئله حق‌آب لرستان با آن‌ها به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

دکتر ویسکرمی با بیان اینکه گفتمان حق آبه و مطالبه جدی آب در استان لرستان از دو سال قبل و از ابتدای نمایندگی ایشان شروع شده است، اظهار داشت: بنده در اولین نطق خود در مجلس شورای اسلامی به بیان اهمیت حق آبه و مسئله آب در استان پرداخته‌ام و اهمیت این موضوع در حدی است که اشتغال و معیشت مردم در شهر و روستا به این موضوع گره خورده است. اولین کارگروه بنده که با حضور متخصصان تشکیل شد، کارگروه آب بود. طی دو سال اخیر پیرامون آب گفتمان سازی انجام شد.

ایشان با اشاره به اینکه لرستان از منابع آبی برخوردار است، عنوان کرد: برای بهتر ظاهر شدن در مدیریت آب، باید کار علمی انجام شود البته با توجه به کمبود بارش‌ها و تحلیل رفتن منابع آبی، برخی از مشکلات و معضلات اجتناب ناپذیر است.

نماینده مردم شریف خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ۱۲ میلیارد متر مکعب که در استان وجود دارد، ۸ میلیارد مکعب از آن حاصل سرچشمه‌های استان است، ادامه داد: آب پایین دست سد بختیاری که حوزه دز و خوزستان از آن متنفع می‌شود و از مخزن آن هم نمی‌توان برداشت کرد؛ اما در خصوص برداشت از بالادست آن هیچ مشکلی ندارد و گردشگری آن برای استان لرستان است.

دکتر ویسکرمی با اشاره به اینکه یکی از تلاش‌های بنده این است که اطلاعات آب را از حالت محرمانه خارج کنم، تصریح کرد: من تلاش خواهم کرد اطلاعات آب را از حالت محرمانه خارج کنم. اگر مدیریت توزیع آب صحیح است، چرا باید مُهر محرمانه بخورد؟! البته نیازسنجی‌ها انجام شده و اکنون نیازمندی استان ۱.۷ میلیارد مترمکعب آب است و در سال ۲۰۲۵ به ۲.۸ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

ایشان با ابراز تاسف از اینکه نمایندگان استان دید استانی نداشته و چون منافع شهرستان‌ها متفاوت است، تنها به امور شهرستان‌ها می‌پردازند، افزود: حدود ۶۰ درصد آب شهرستان الیگودرز آب سطحی بوده و دارای منبع آب شرب پایدار نیست که نگران کننده است و لازمه حل این مشکل ابتدا اجماع نمایندگان و سپس احداث و تکمیل سد برای ایجاد منبع آب پایدار است.

نماینده مردم شریف خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای به ظلم تاریخی به استان لرستان اشاره کرد و بیان داشت: ۱۲ میلیارد مترمکعب آب از استان خارج می‌شود که تنها ۲۰۰ میلیون مترمکعب از آن در مخزن سدها ذخیره شده است و از همین میزان ذخیره شده هم به طور کامل اجازه برداشت نداریم که عامل این ظلم، مافیای آبِ وزارت نیرو است!

دکتر ویسکرمی لازمه بهبود اوضاع و برون رفت از شرایط کنونی را ایجاد گفتمان عمومی بیان کرد و از رشد این گفتمان در سطح استان ابراز امیدواری کرد‌.

ایشان با بیان اینکه مشکلات آب اصفهان به لرستان ارتباطی ندارد، عنوان کرد: سرچشمه‌های زاینده رود در کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است؛ قرار بر این بوده انشعاباتی برای دو استان یزد و اصفهان برده شود ولی به دلایلی انشعابی که مربوط به استان یزد بوده تکمیل نشده و برای تامین آب استان یزد، مجبور به برداشت و انشعاب‌گیری از کانال مربوط به استان اصفهان‌ شده اند که این باعث کمبود آب در استان اصفهان شده است.

نماینده مردم شریف خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تمرکز صنعت در کویر و مناطق مرکزی کشور اینگونه توضیح داد که در اوایل انقلاب و در جنگ تحمیلی به دلیل تهدیداتی که از طرف دشمن برای صنایع ما وجود داشت، اینگونه اقتضاء می‌کرد که این صنایع در مناطق مرکزی کشور بنا شوند و در آن زمان مشکل کمبود آب وجود نداشت.

در این نشست دکتر نظری، سرپرست دانشگاه لرستان، با توجه به عضویت دکتر ویسکرمی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گزارشی کلی از وضعیت فعلی دانشگاه لرستان در بخش‌های مختلف عملکردی دانشگاه، ارائه داد و تصریح کرد که تیم مدیریتی دانشگاه لرستان، در تعامل با نمایندگان محترم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی، تقاضا دارد نمایندگان منتخب مردم با توجه ظرفیت‌های حوزه‌ی قانونگذاری، برای کاهش مشکلات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان از جمله دانشگاه لرستان، بیشتر از گذشته، کمک کنند.

در ابتدای این دیدار، اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان مشکلات و معضلات حوزه حق آبه و مدیریت منابع آب و چالش‌ها و ظرفیت‌های استان در این زمینه را بیان کردند و سپس دکتر ویسکرمی به سوالات ایشان پاسخ داد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.